שמונה ילדים וגננת… כך מתחיל הסיפור, וזו כבר התחלה טובה! והם יוצאים לשדה כותנה, בלי סייעת והורה מלווה וחובש ונהג . ואין להם תיקים. והם לבד, והם עולם ומלואו. סיפור על במה.
כשנודע לי שלמיריק שניר עצמה, שכתבה את הסיפור, יש אחד עשר אחים, ולה עצמה יש תשעה ילדים, נדמה לי שהבנתי את הנינוחות שמרחפת בסיפור.

הבמה שהם רואים מרחוק  בשדה הכותנה מעוררת את כולם לדמיין מה הם רוצים לעשות על הבמה, לכשיגיעו אליה. כשהם מגלים שהבמה גבוהה מידי והם לא יכולים לעלות עליה, הם מנסים, כל אחד בדרך אחרת, לפתור את הבעיה: יש מי שמנסה למצוא חפצים בשדה שיעזרו לו, יש מי שמנסה להיעזר בשני וכו'. הם לא מצליחים.

ילדים בדגניה א', שנות ה40

ילדים בקיבוץ גן שמואל, שנות ה30-40

מהאתר של קיבוץ גן שמואל

אופטימיות

מגוון הרעיונות לפתרון הבעיה מאפשר בחירה אופטימית.

כמה רעיונות עלו?

בובת אישה מנופפת בידה

שונות

לכל ילד יש רעיון אחר מה לעשות על הבמה, ולכל ילד יש דרך אחרת לעלות על הבמה, ולכל ילד יש דרך אחרת להתמודד עם הכשלון. יש מי שנרדם, מי שמזיל דמעות, ומי שממשיך לחשוב.

איך אח שלך/סבתא/חבר שלך/הכלב שלך היה מנסה לעלות על הבמה?מה אתה היית רוצה לעשות על הבמה?(זהירות! לא להציק עם שאלות כאלו! אם הילד עונה בשמחה, טוב, אם לא, עזבו. אפשר רק לציין שכל אחד עושה אחרת. )

איפוק

הפתרון שהילדים מצאו הוא להביא סולם. והביצוע-  נדחה למחר…

האם קשה להם לחכות? האם שווה להם לחכות? האם נעים להם לחכות?

את הפתרון המתאים נתן הילד שהיה מסוגל לחשוב על משהו שלא נמצא כאן ועכשיו, ולא יתבצע עכשיו.

זה מזכיר לכם משהו? שדחינו משהו שרצינו?

רעיונות ללמידה מתווכת ב'סיפור על במה'

איסוף נתונים

איסוף נתונים חביב ביותר על הילדים כשהוא נעשה כמשחק.

מה רואים מאחור?

זו לא שאלה כל כך פשוטה. בואו נתחיל שלא הרבה מכירים את צמח הכותנה ולא את משטחי הכותנה. ובנוסף, יש צורך 'לתרגם' את הדף לתלת מימד. המיקום 'האמיתי' של משטחי הכותנה בציור הם מעל הילדים, אז איך הם צריכים להבין שמשטחי הכותנה נמצאים מאחור? רק במאה ה14 התפתחה והשתכללה הפרספקטיבה בציור. לאונרדו דה וינצ'י היה מהראשונים שהשתמשו בטכניקה זו בצורה משכנעת. לא נולדים עם התפיסה הזאת. היא נרכשת.

מי לובש ירוק?

הבולטים אלו הילדים עם המכנסיים הירוקים, אבל אפשר למצוא את הירוק גם בחולצת פסים אחת, ובציור על אחת החולצות. עדיין אל תשאלו על השמות שלהם. זה בסוף…

מי נועל סנדלים?

זה בוקר או ערב?

בשלב מתקדם של הסיפור אפשר לשייך את השמות לילדים. אצל הרוב זה קל, השם מופיע מעליהם, אבל עומר ועופר…

מי עופר ומי עומר?

את התשובה אפשר למצוא בבעמוד 17, שבו רשום שעומר על גב עופר. קצת התמצאות במרחב…

השוואות

ההשוואות יכולות להיות ברמות שונות. מפרטים קטנים, כמו צבע הבגדים, סוג הבגדים,

מה ההבדלים בין המכנסיים השונים? (כולם ארוכים חוץ מאחד) (הצבעים שלהם שונים)

מה ההבדל בין הטרקטורים? בעמ' 27 ו 31

(בראשון הוא ריק, נוסע לכוון אחד, בשני הוא מלא, נוסע לכיוון השני)

וההשוואות יכולות להיות ברמת עומק גבוהה יותר. כמו למשל בין שרית שצועקת אבל קולה לא נשמע לבין יוני השקט שכולם מקשיבים לו.

התמצאות בזמן

כדי להצליח לדחות דברים, לרסן את האימפולסיביות, הבנת הזמן הכרחית. מי שלא ברור לו מה משמעות 'מחר', לא יכול לחכות למחר. ההבחנה בין 'עוד שעה' ל'עוד יום' או ל'עוד שבוע' לא קיימת בגיל צעיר, היא נרכשת.

בהתאם לגיל הילד אפשר לשאול אותו:

הילדים יבואו בשנה הבאה?

הילדים יבואו היום בצהרים?

יהיה חושך או אור כשהם יחזרו?

שיפור פונקציות חשיבה תוך כדי הקראה

תמונת בית מגזרי נייר

משחק זיכרון

מה השמות? מה עשה עומר?

בובת אישה מנופפת בידה

ולגדולים…

עם ילדים גדולים אפשר לתרגל רישום בטבלה עם הסיפור.

שמות, שאיפות, איך לעלות לבמה, דרך התמודדות עם חוסר הצלחה.

כשיש טבלה אפשר לתרגל סריקת נתונים יעילה ומהירה על ידי שאילת שאלות-

מה טלי רוצה לעשות? איך מירה התמודדה

אוצר מילים

הבטנו

לנתר

סוף עונה (לא רק בחנויות)

צעדנו

סמוך

ניתק

למה עוד לשים לב?

לרכישת הספר

ספור על במה

39 שח

באתר הקיבוץ המאוחד.

תוספת למשלוח- כ10 ש"ח
בקנייה מעל 50 ש"ח- משלוח חינם

זהו גם האתר של הסופרת. אנחנו בעד עצמאים...