Loading...
העולם על פי פוירשטיין2019-06-03T20:19:58+03:00

העולם על פי פוירשטיין

הילד קורא לאט.

לתורתו של פוירשטיין נחשפתי כשחיפשתי מענה לילדי, שגילה קשיי קריאה מרשימים. בימים ההם (לפני 30 שנה…) אבחון היה פרוייקט ארוך יקר ומייגע. התור נמשך כמה חודשים . ומה בינתיים? ברור שהילד לא קורא טוב, ברור שיש בעיה,אך רק אחרי אבחון יתחיל התהליך הרצוי.
עד היום אני מודה למזכירת המכון המאבחן שבו קבעתי תור בתחילת שנת הלימודים לאבחון, (התור נקבע לנובמבר)  על העצה הטובה שנתנה לי כשראתה את חוסר האונים שלי מול הזמן הארוך שילך לאיבוד. "אני לא יכולה לקצר את התור, אבל אני יכולה להגיד לך מה בדרך כלל ממליצים בעקבות אבחון"   : בדיקת עיניים, בדיקת מיקוד ראייה, הוראה מתקנת, ריפוי בעיסוק, קלינאית תקשורת… ואכן התחלנו את התהליכים המתבקשים עוד לפני האבחון, על פי האינטואיציה, או הזמינות, לא זוכרת בדיוק מה היה דומיננטי יותר,  בחרנו את התחום לטיפול, וכך העברנו את הזמן עד האבחון המיוחל.

כשהגיע הזמן לקבל את תוצאות האבחון היינו נרגשים וסקרנים לשמוע את 'דבר המלכות'. הסתבר לנו בעקבות האבחון ש…הילד שלנו קורא לאט. ואת זה אמרו לנו בפירוט. הקצב הוא … הפונולגיה היא… האטימולוגיה היא … וההמלצות היו – נחשו מה- בדיקת עיניים, הוראה מתקנת, ריפוי בעיסוק…

בתמימותי אמרתי למאבחנת שכבר כמה חודשים אנחנו מממשים את כל ההמלצות, וזכיתי לנזיפה.

אני לא מזלזלת בחשיבות האבחון, כיום אני מאבחנת בעצמי, אך הטעם המר הזה של קבלת תוצאות ידועות מראש לאחר זמן רב כל כך ואבחון מורכב- זכור לי עד היום. ציפיתי לגלות מה הגורם לקושי, איך אפשר לטפל בו, לגלות האם וכיצד הוא בא לידי ביטוי בתחומים נוספים. מכיון שכבר היינו בתהליך טיפולי אצל מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת ומורה להוראה מתקנת, חשנו תחושה חריפה של חוסר משמעות וחוסר רלוונטיות של האבחון. בבית הספר חיכו לתוצאות האבחון המיוחל, אנחנו חיכינו…

התגלה לנו שהילד קורא לאט. זו הסיבה שהביאה אותנו לאבחון.

אחרי החוויה הזאת, לגלות את התאוריה של פר' פוירשטיין היה כמו למצוא מיים מתוקים בלב מדבר. האבחון לא אומר את הידוע מראש, אלא מפרק לגורמים את החשיבה. ומעל הכל, האמונה בשינוי.  כל אדם, בכל גיל,  יכול להשתנות. השינוי תלוי באיכות התיווך שאותו יקבל. את החשיבה אפשר לפרק לאבנים קטנות, ולשפר כל אבן כדי לחזק את המבנה הגדול.

אז התחיל המסע. היכרות עם הלמידה המתווכת, היכרות עם הפונקציות הקוגניטיביות, היכרות עם העשרה אינסטרומנטלית.

שאר הקריטריונים ללמידה מתווכת:

עבור למעלה